• Home
  • Voeding en vitaminen in de winter

Voeding en vitaminen in de winter

In de winter zijn veel mensen vatbaar voor ziektes, kunnen last hebben van donkere dagen of voelen zich vermoeider. Reclames reppen van vitamines zolang de R in de maand is. Wat is wijsheid? In dit artikel gaan we uit van redelijk gezonde mensen. Het menselijk lichaam is, oneerbiedig gezegd, een fantastisch instrument dat prima voor zichzelf kan zorgen. Dat betekent dat we weinig extra dingen nodig hebben als we gezond leven. Wat is gezond en verstandig in de winter?
De open deur voor de winter is: gezond eten, bewegen en frisse lucht. Klopt helemaal. Toch gaan we er wat dieper op in. Een goede winter begint in de zomer en herfst. In deze periode is veel in de buitenlucht en gezond leven de basis voor een goede wintergezondheid. In de winter komt u minder buiten door regen en wind en krijgt u minder vitamine D binnen. Daarom raden we aan om een extra dosis vitamine D van een goed merk (= niet de goedkope merken) dagelijks te slikken en regelmatig buiten te wandelen. Voor kinderen raden we zeker dagelijkse dosis vitamine D aan en buiten rennen. Daarnaast is frisse zuurstofrijke en schone lucht belangrijk, ook binnenshuis: lucht uw huis regelmatig. De winter is een periode van rust in de natuur, maar ook voor de mens. Een periode van meer naar binnen gericht zijn, verwerken van de indrukken van de zomer en de herfst en herstel van de extra energie die dat gekost heeft. Dat uit zich door wat minder zin in activiteiten. Een beetje rustiger leven en meer slapen is dus normaal voor dit seizoen!
In de winter hangen veel mensen meer op de bank en voor een scherm. Niks mis mee, maar zorg voor dagelijkse fysieke inspanning met 20-30 minuten wandelen, fietsen of sporten. Gezond eten is belangrijk en niet moeilijk. De Hollandse seizoensgroenten zijn heel gezond en zitten boordevol belangrijke vitaminen. Alle kolen, zoals zuurkool, spruiten, boerenkool en groene kool bevatten veel vitaminen en mineralen, mits u het niet slap en stuk kookt. (boerenkool noemen ze in de VS zelfs een superfood). En vergeet de hele gezonde appels niet.
Bent u gevoelig voor wintersomberheid? Gun u zelf een dagelijkse stevige wandeling bij daglicht, zo mogelijk twee keer per dag. En heeft u de mogelijkheid; ga in januari of februari een weekje naar de zon. Voor mensen die erg twijfelen of ze de winter doorkomen: neem een dagelijkse multivitaminepil en extra vitamine D van een wat duurder merk. (de goedkope merken bevatten vitaminen die slecht opneembaar zijn door het lichaam), plus bovenstaande adviezen. Bent u iedere winter aan het kwakkelen of ziet u op tegen de winter? Dan is het raadzaam om naar een klassiek homeopaat te gaan voor het versterken van uw afweersysteem.


Adres

Gezondheidscentrum Leiden
Oosterkerkstraat 1
2312 SN LEIDEN

Contact

Maarten Verzaal
verzaal@homeopathieleiden.nl
071-513 79 40
06-37 11 31 93

 


U vindt mij op de tweede verdieping!

Copyright 2017 - Homeopathie Leiden - Alle rechten voorbehouden